torsdag, oktober 16, 2008

Från torr info till knarkreklam

Svenska myndigheter har verkligen hottat upp sina informationskampanjer.

Först kom den snygga Försäkringskassanreklamen, och nu Läkemedelsverkets nya TV-kampanj. Ni har säkert sett den, en stilig läkardam marknadsför en hemsida där man kan köpa läkemedel receptfritt. "Du vet vad som är bäst för dig och din familj", säger läkaren och kramar två barn och en golden. Det ser äkta ut från början, påkostat och flott, men det tar inte många sekunder innan man anar ugglor i pillerburken. Har man inte spetsat öronen innan så gör man det garanterat när hon obemärkt glider från antibiotika till amfetamin. Bara ett klick bort.

De kör helsidor i tidningarna också, där de räknar upp vad de kan erbjuda med sköna bisatser som "...alla typer av smärtstillande, från vanliga värktabletter till morfin."Det är såklart fejkad reklam som ska lyfta frågan om illegala preparat och näthandel. Här är kampanjsajten. (Något ironiskt lyckades jag stava fel när jag skulle gå in första gången och hamnade istället på en sida där man verkligen kunde köpa allsköns tveksamma droger.) Klicka på bilden för att läsa annonsen.

Vi har kommit en bit från gamla klassiska Anslagstavlan.



Vad tycker ni, var det bättre förr?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, en del var väl faktiskt det, men inte allt... (som jag just skrivit ett eget långt inlägg om:))

När det gäller just reklam var den så hurtig och gullig förr om man jämför med idag, men den största skillnaden är väl utbredningen.

Om man däremot tänker på läkemedel så är det väl skönt att man slipper blodiglarna och arsenikpulvret!

Anonym sa...

Ja, genomtänkta reklamer är bra o sen att dom fångar uppmärksamheten.

Ola Claesson sa...

Säga vad man vill om gamla DDR-Sverige, men någon mer fonky signatur än den till Anslagstavlan har aldrig gjorts i detta land.

Sara Ödmark sa...

Fonky är ordet.

Technicolor sa...

Jag tycker att crimemedicine-reklamarna borde ta sig an skolornas anti-drogkampanjer. Själv minns jag att vi höll på med Sant om ANT-kampanjen. Det hela var verkligen gravt osexigt och fick en nästan att vilja knarka i ren trots.

Anonym sa...

Ja, det har hänt en del. Läste på Dagens media att två personer hade anmält Crime medicine-kampanjen för att den var vilseledande..fast jag tycker att man rätt snabbt anar ugglor i pillerburken. ;D

Sara Ödmark sa...

Haha, knarka i ren trots... Känner igen det där.

Jag läste också att den blivit anmäld, rätt väntat ändå. Det finns alltid några såna där ute.