onsdag, april 22, 2009

Jag och mina statusmarkörer

Mitt nyårslöfte, Operation allmänbildning 2009, har kommit av sig lite. Minst sagt. Det var en fin tanke, dock aningens stor och spretig. Men kommentatorstråden till inlägget lever fortfarande, och så här skrev signaturen Gregor Samsa häromdagen:

"Jag har också funderat på det där med allmänbildning, och det verkar som om alla på den här bloggen ser allmänbildning som något odelat positivt.
Vetgirighet, någon?
Handlar det inte i många fall om statusmarkörer bland de minglande chatting-klasserna? Borde inte den första frågan vara: Vad är värt att veta för att bli en bättre människa/för att jorden ska bli en trevligare plats att vistas på?"


Spontan reaktion: Pretentiöst, någon?
Självklart vill jag vara allmänbildad för att få status bland de minglande "chatting-klasserna". Det gör jorden till en trevligare plats att vistas på. FÖR MIG.

Men jo, visst har Gregor en poäng. Nog vill jag skaffa mig nördiga popkulturkunskaper att kokettera med, men det är inte det viktigaste. Jag tror det var Bison-Fredrik som i sammanhanget sa att han helt förkastar allmänbildning. Han tror på nischbildning istället, och jag förstår absolut vad han menar. Korvstoppning av fakta är rätt ointressant i ett samhälle där information är tillgänglig för alla (nästan) hela tiden. Men att ha mycket kunskap handlar också om historiemedvetenhet, och är en grund till förståelse och analysförmåga.

Sedan är det ju trevligt att veta saker som att Gregor Samsa är huvudpersonen i Kafkas "Förvandlingen" så att jag inte går och tror att Gregor som kommenterat mitt inlägg är en riktig person. Det skulle kunna leda till pinsamma situationer.
Om jag vågar ska jag berätta för er om pinsamma situationer när jag känt mig alltför oallmänbildad. Men det tar vi en annan gång.

Nu: sparka igång nyårslöftet igen. Tips? Jag funderar på att gå med i boktipset.se för läsinspiration. Är det bra?

8 kommentarer:

Nemo sa...

boktipset.se - helt ok

bok.nu - bättre, om du frågar mig

saom sa...

Mmm, såg på bokhora att de också verkade gilla bok.nu.
Risken är väl att boktipset hajpas rätt mycket nu, så att bok.nu hamnar lite på efterkälken.

Fredrik Westerlund sa...

P3 Dolumentär, 2-3 avsnitt per dag. Som spackel i allmänbildningssprickorna.

saom sa...

I know! Älskar P3 Dokumentär. Lyssnade på den om Mattias Flink häromdagen. Jag ska plöja ALLA jag inte hört inom en snar framtid.

Herr K sa...

Tack för att du lyfte fram mitt pretentiösa lilla oansenliga inlägg om allmänbildning :) Obs! Jag tillhör inte nätkreaturen (internethatarna), utan jag är på jakt efter en riktig diskussion om allmänbildning

Två funderingar angående ditt blogginlägg:

1. På vilket sätt hör begreppen allmänbildning och pretentiös ihop? Är det inte pretentiöst att vilja framstå som allmänbildad?

2. Vilka typer av nischkunskaper är "ok"? Att kunna alla hockeyspelare i HV71? Veta vem Tera Patrick är?

Väl mött!

saom sa...

Jag är också på jakt efter en ordentlig diskussion! Det tycker jag det har varit också, och det var därför jag lyfte fram din åsikt, den var intressant. Tro mig, du är alldeles för välartikulerad och sansad för att ens komma i närheten av ett "nätkreatur". (Roligt ord!)

1. Jag tycker inte att pretentioner och allmänbildning behöver höra ihop. Nu är jag visserligen extremt pretentiös ganska ofta, men i det här fallet har jag nog en mer ödmjuk inställning till min eventuella okunnighet. Jag tycker du sätter fingret på en skillnad när du skriver: "Är det inte pretentiöst att vilja framstå som allmänbildad?". Just det där med "att vilja framstå" som allmänbildad kan väl vara rätt pretentiöst, men att vilja vara mer allmänbildad på riktigt är väl ganska naturligt.

Att jag använde ordet pretentiös i samband med ditt inlägg berodde på den sista meningen, att man ska tillräkna sig kunskap med utgångspunkt från hur man blir en bättre människa och kan förändra världen. Det kändes väldigt storvulet.

2. Det beror såklart på vad man vill kunna. Det var lite därför jag tog upp frågan, för att diskutera vad allmänbildning egentligen är, vilka kunskaper räknas dit, vad är nödvändigt? Finns det nåt konsensus eller är det i själva verket så att alla har olika uppfattningar om vad som är "självklart" för folk att veta?
Och då kom diskussionen in på att det kanske är helt onödigt att vara allmänbildad. I dagens samhälle är det kanske bättre att vara nischbildad - specialist på sitt område. Då kan man välja vad som helst, hockey, HTML, trädgårdsskötsel eller vad du vill, är du tillräckligt skicklig på det du gör kommer folk att vända sig till dig. Basfakta om allt möjligt kan man lika gärna googla sig fram till. Det var väl teorin.

Men jag vill ändå vara mer allmänbildad, mest för att slippa göra bort mig. Min självbild säger mig nämligen att jag är en mycket kunnig person, om allt möjligt, men vid vissa tillfällen märker jag att så inte alls är fallet.

Ännu ett prettoinlägg :) sa...

Okej, bra formulerat.

Nischteorin får mig att tänka på den rådande språkdiskussionen med Fredrik Lindström i spetsen, allt-går-bra-att-säga-attityden.

Tyvärr ändras inte folks attityder så enkelt, bara för att en språkprofessor säger att det är okej. Markörer som "större än jag" lever kvar och skiljer fortfarande agnarna från vetet.

Att påstå att det är lika värdefullt att veta något om hockeyspelare som om litteratur vore lögn.

Och liknande markörer lever kvar inom många områden, inte bara språket.

På så sätt kanske det skulle vara bra med en lista över saker man bör kunna, för att ge andra än lärarbarn en chans att låta bildade.

Samtidigt är inte allmänbildning, eller ens bildning, en garant för en god människa (tänk på Göring).

Därför: vad vore önskvärt att människor visste (om man glömmer mingelfesterna ett ögonblick)?

Korpen sa...

Jag skulle önska att fler hade någorlunda koll på hur bakterier förökas och hur de utveklar antibiotikaresistens. Vidare skulle jag även önska att folk i allmänhet förstår mekanismerna bakom antibiotika (och därmed förstår varför penicillin inte biter på virus) samt vaccin. Dessutom skulle jag önska att fler (speciellt i dagsläget) uppdaterar sig angående skillnaden på virus och bakterier.